Nördmånad dag 27: Ätbart i böcker

27 Maj

 

Untitled-1

Just nu läser jag böckerna i serien Parasol Protectorate som följer huvudpersonen Alexia Tarabotti i ett viktorianskt England bland varulvar och vampyrer. En mysig bokserie som gör sig bra med te och kakor, eftersom te – så klart – är en viktig del i böckerna. I bok två säger Alexia en gång att hon alltid packar ner “A stash of emergency tea” som jag fnissade åt eftersom jag också brukar ha med mig några påsar för att aldrig riskera att vara utan en mugg te när jag läser.

 

 

ronweasley-food.jpg

Harry Potter är ju också en bra källa till inspiration när det kommer till mat. Visst blir man sugen på en mugg honungsöl och en chokladgroda? Jag har två gånger försökt mig på att göra kittelkakor med varierande resultat. Gott har det blivit båda gångerna, men kanske inte lika fint som på bilderna på Pinterest. 

 

IMG_0626

I första boken av A Series of Unfortunate Events: The Bad Beginning  hamnar syskonen Baudelaire hos den fruktansvärde Count Olaf. När jag och min syster skulle kolla på serien på Netflix lagade vi Pasta Puttanesca, samma rätt som syskonen lagar till Greve Olaf.

 

51Us35jBlQL._SX307_BO1,204,203,200_

I bokserien Magical Bakery Mystery som börjar med boken Brownies and Broomsticks bakas det så klart en hel del, och recept till de olika bakverken finns också i böckerna!

 

Har ni några matfavoriter i någon bokserie? Något ni gärna vill äta? Eller absolut inte skulle uppskatta?

/Malin

 

Kommentera

