Nördmånad dag 23: läsa utomhus

23 Maj

Det började 2014 när jag och pojkvän slumpmässigt bestämde oss för att besöka Devon i sydvästra Storbritannien. Vi hittade ett Airbnb-boende i Dartmoor och efter lite googlande visade det sig att Sir Arthur Conan Doyle hade besökt Dartmoor och det var precis i närheten där vi bodde som han blivit inspirerad till att skriva The Hound of Baskervilles. Jag lånade ett slitet exemplar på bibblan som fick följa med till England. Jag läste ut boken där och det var roligt att vara i närheten av platsen som inspirerade boken. Boken fick följa med på promenad på stigen där Sir Arthur Conan Doyle enligt turistbyrån skulle gått när idén väcktes. Så här är jag, läser en bok som blev till där jag också vandrat runt.

Dartmoor

När vi förra året skulle åka till Nya Zeeland packade jag så klart det gamla exemplaret av Sagan om Ringen jag hade hemma. För att jag måste läsa lite ur Sagan om Ringen när vi besöker Hobsala.

Hobbiton

Hittills är det bara två bilder i den här roliga foto-serien. Men jag vill göra flera, besöka fler platser som inspirerade författare till böcker, gå där ens favoritkaraktärer i en Urban Fantasy-bok gått, se tåget tuffa förbi på väg till Hogwarts eller sitta på cafét där ens favoritförfattare kanske satt och skrev.

Vill ni åka till Dartmoor ni med och läsa Sherlock Holmes har vi en hel Sherlock-avdelning i Malmö! Förutom den tunga boken med alla samlade verk finns även en behändig pocket eller seriealbum till exempel.

 

/Malin

Kommentera

