Nördmånad dag 13: Boktatuering/bokkonst//Book tattoo/book art

13 Maj

 

Innan du läser det här inlägget kan du sätta igång den här musiken och börja lyssna på. En låt för varje bok i serien jag ska skriva om. Och vem är det som spelar dragspel så vackert? Är det inte författaren själv?

eye

Min syster är en helt briljant människa. Hon är smart, rolig och helt fantastisk. Det är en ynnest att få umgås med henne! Jag har min syster att tacka för mycket. Förutom goda visdomsord och allmän bringare av roligheter, var det till exempel var det tack vare henne jag började kolla på Doctor Who (med hennes goda råd “Håll ut de första avsnitten, du kommer fastna!”), det var hon som fick mig att börja läsa Harry Potter och det var hon som introducerade Syskonen Baudelaires olycksaliga liv för mig.

När min syster fyllde 20 år för fem år sedan gav jag henne (till vår mammas stora förfäran) en tatuering i födelsedagspresent. Motiv och placering var redan bestämt: ett öga på insidan av vänster ankel. Precis som Greve Olaf har.

Några veckor senare kom hon ner till Malmö från Jönköping för att hälsa på mig. Jag hade bokat tid hos min tatuerare och där tatuerade vi in varsitt öga på ankeln. Det gjorde ont men det var det värt. Den tatueringen hade vi pratat om att göra i flera år och det var äntligen dags. Det kändes väldigt fint att ha en syskontatuering med motiv av någonting som betydde så mycket för oss.

fot.jpg

Syskonen Baudelaires olycksaliga liv är en bokserie skriven av pseudonymen Lemony Snicket. Direkt när jag började läsa första boken “En dålig början” var jag fast. Böckerna tilltalade mig något enormt. Ingenting gick bra för syskonen Baudelaire. Ingen vuxen lyssnade på dem. Men syskonen var smarta och idérika och tog sig igenom alla olika fasor som presenterades i böckerna.

Sättet Lemony Snicket skrev på tyckte jag om så mycket. Att något kan vara så hemskt men samtidigt så roligt. Alla karaktärer, deras märkliga egenheter och en berättarröst som var närvarande men inte tog över. Alla konstiga och spännande platser de hamnade på. Jag gillade att man inte visste när det skulle utspela sig, eller var. Det låg alltid något mystiskt över det.

Och om någon undrar varför vi valde att tatuera in det öga som utmärker skurken i boken, och varför den inte ser exakt likadan ut som Olafs, så kan jag inte förklara det utan att spoila. Därför har jag lagt in en text under bilden som man får markera för att läsa.

Om man själv vill läsa böckerna finns de här. Första boken finns inne i alla tre butiker och går också att beställa via hemsidan. Det finns också en film och en tv-serie som just nu går på Netflix!

/Malin

badbeginning

Jag och min syster läste böckerna på svenska. På engelska vet man att det i ögat göms bokstäverna VFD. Det står för Volunteer Fire Department. På svenska blev det översatt till FBK, frivilliga brandkåren. Alla som var engagerade i VFD/FBK hade en tatuering på insidan av ankeln, inte bara Greve Olaf. Men i den Stora Schismen var det några som bröt sig ut och började starta bränder istället. Tatueringen är inte bara av ondo. Vi kände att vi inte ville tatuera in ögat som det står VFD i eftersom vi läst boken på svenska och vi bara hade känt till FBK. Därför blev det öga, som vi hade tänkt oss från början när vi läste boken.

Kommentera

